‘I can now thank God when I come’ – NOG presentatie

Vorig jaar heb ik een presentatie gegeven op de onderzoeksdag van de Netherlands Research School for Genderstudies (NOG) naar aanleiding van mijn afstudeerproject over niet-heteroseksuele protestantse vrouwen in Nederland.

Voor de complete indruk, dat zag er ongeveer zo uit:

image

De foto is gemaakt door Anja Meulenbelt, lees ook vooral haar verslag van de hele dag: http://www.anjameulenbelt.nl/weblog/2014/05/27/een-dag-academisch-feminisme/#more-106072

Anja Meulenbelt schreef over mijn werk: “Zo luisterde ik naar een presentatie over een onderzoek over lesbische vrouwen binnen de protestante kerk, die duidelijk maakte dat we met de discussie over seksuele vrijheid en feminisme aan de ene kant, die vaak gezien worden als tegenstrijdig met religie aan de andere kant veel te veel in tegenstrijdigheden denken. Uit het onderzoek kwam een beeld van vrouwen te voorschijn die zowel hun religie als hun seksuele vrijheid – leven met een vrouw – hadden verdiept. Het zou toch goed zijn als we ook eens naar onze eigen protestante cultuur keken, en niet alleen maar naar de islam.”

Voor de snelle lezer, hier de conclusie van dit korte paper:

“Instead of two opposing spheres, religion and sexuality are interwoven and interconnected in her construction of subjectivity and practices of the self. Feeling bodily pleasure during sex with women does not exclude this religious element of the self, but these are instead inseparable. For Dieke, feelings of sexual pleasure go hand in hand with a reclaiming of her space in religion, both within her church, but as well her own position vis-à-vis God. What I wish to argue for here, is that in order to understand Dieke’s narrative, we need more tools than dominant feminist theory can bring, as this is often based on a secular approach. Rather, religious studies combined with feminist thinking can bring us further to see the many ways in which ‘religion’ materializes in everyday practices, and how this is not merely an institutional site of oppression, but can be empowering for women as well. In any case, experiences of ‘religion’ are very diverse, complicated and intrinsically connected to gender and sexuality; not only as excluding or oppressive. Dieke’s example shows us how lived religion, even in dominant institutions as mainstream Dutch Protestantism, takes place beyond the church, through the body both personal and relational. With this paper I hope to have shown the relevance of the complicated questions and multiple relations that come to the front by trying to unravel and understand what is actually said by Dieke, when she told me ‘I can now thank God when I come’”

Zie hier voor de (Engelse) tekst in zijn geheel

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s